Sider

fredag 10. desember 2010

Fremdeles hengeører,

men han er en skjønnas uansett..Når er det vanlig at ørene retter seg helt opp?
Han har lang, myk pels, og børsting av pelsen betyr kosetid. :-) Godt er jo det, for jeg regner med han blir litt langhåret som voksen.
Vi har vært hos dyrelegen, og han har fått vaksine, chip og ormekur. Alt bra med gutten, som nå er 7.4 kg.
Jeg var utrolig stolt av han igår, og tenkte at her er kanskje en fremtidig sauehund. ;-) Vi skulle flytte en liten saueflokk, som ikke ville flytte på seg. Trym satt på armen min og fulgte med på de misslykka forsøkene våres uten en lyd. Så kom det noen små bjeff, og han fikk oppmerksomhet fra sauene. Dermed bjeffet han skikkelig, og sauene fikk fart på seg og gikk dit de skulle. :-) Da fikk han klapp og ros..
God helg!

10 kommentarer:

  1. Hengeørene kan vare lenge. Embla var 4 mnd da hennes sto, mens Ask min forrige Islender var hele 8 mnd. Grunnen til at noen av valpene allerede har fått stå ører, er nok fordi de har arvet sim fars små nette ører..Disse andre får nok store ører som mammaen sin og da tar det litt lengre tid før ørene står...Ingen grunn til bekymring ;)

    Flinke Trym som hjelper til med sauene da...Du skal se du har fått deg en mester i hus!

    SvarSlett
  2. Freya var vel den første, trur eg. Ho ¨år sikkert dei minste ho då....

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg har to islandske fårehunder, og måtte tape ørene til den eldste for at de skulle stå... Ørene reiste seg ikke av seg selv...

    Mvh, Karin
    www.iljaogeyva.com

    SvarSlett
  4. Takk for rådet. Hvor gammel var hunden din da du tapet ørene? Trym er snart 5 mnd. og ørene henger ganske "tungt" enda. Vipper opp og står noen sekund når han er veldig ivrig..

    SvarSlett
  5. Jeg tapet ørene til henne da hun var 5 måneder. Dro på apoteket å kjøpte brun tape, tapet først rundt vippen, deretter over øret - slik at de sto. dette gjorde vi i ca 2 mnd. Dette måtte de også gjøre til søsteren hennes. Ørene står i dag, og har ingen tegn til at de har hengt i det hele tatt =)

    Mvh, Karin Reiten

    SvarSlett
  6. Meg igjen... Også... Det er viktig at dette gjøres tidlig i løpet av det første leveåret til hunden, siden det er da ørene er under utvikling, med tanke på bruskdannelsen i ørene ++ tror det vil være vanskeligere/umulig hvis ørene er ferdig utviklet..

    Karin

    SvarSlett
  7. Jeg tenker...;-)
    Og grunnen er at jeg ser forandringer med ørene, de kan sprette opp for å stå, ikke lenger enn ca 1 min om gangen, og så vipper de ned igjen. Er ikke sikker på om dette betyr at de virkelig er på vei opp.. Har klart å ta bilde av han med rette ører. ;-))
    Men når jeg er i nærheten av et apotek, skal jeg kjøpe brun tape. Takker igjen for rådet ditt, for jeg forstår at jeg ikke må vente for lenge..

    SvarSlett
  8. Glad for at jeg kan være til hjelp!! =)

    SvarSlett
  9. Nå går han med ørene tapet, og godtar det. :-)
    Så er det å vente i spenning på resultatet. :-)

    SvarSlett
  10. Dette tok sin tid, men var vel verdt å vente på. Nå står det ene øret rett opp, det andre kommer snart etter... og da skal jeg legge inn bilde av han..:-)

    SvarSlett

Om meg

Bildet mitt
Jeg er 57 år, er gift med Svein, og vi har 3 voksne barn og 4 barnebarn. Vi bor i ei lita bygd på Vestlandet, og her har vi et gårdsbruk med 100 sauer. Der er mye skog og fjell rundt oss, et godt tur terreng. Utenom sauene har vi buhunden Tarek, snart 13 år, og gårdskatten Jølle, 11 år. Så kom islenderen Trym Raudur til oss den 7.11.10. Og denne bloggen følger han fra valp til voksen hund.

Følgere

Bloggurat